Epic Mickey

Titel: Disney Epic Mickey
År: 2010
konsoll: Wii


Vart försvinner alla Disneykaraktärer när de blir bortglömda eller rataden? Svaret på den frågan får man i detta spel. Det är nämligen så att alla dessa "glömda" ting samlas i en specialgjord värld, helt uppbyggd av färg och papper där de faktiskt klarat av att leva ett relativt lycklig liv. Men så råkar Musse Pigg en dag klanta till det och spilla "Thinner" rätt ner i världen och saker börjar förstöras och konstiga monster dyker upp. Musse blir tvungen att försöka ställa allt till rätta. Till sin hjälp får han med sig en magisk pensel med vilken man både kan skjuta färg och thinner. Detta blir alltså ens enda vapen i en lite skruvad och rätt mörk disney-värld.

Vad tyckte jag då? Jo, jag gillar det. Om det har att göra med att jag är en stor disneyfantast eller om det var spelet som var bra, är jag inte riktigt säker på. Kanske båda delarna :P Fienderna var inte överdrivet svåra, vilket i vissa fall var väldigt skönt men i andra också lite tråkigt. Den sak som jag nog svor mest över med spelet måste ha varit vinklarna ibland. när rummen man slogs i var för små låstes den ganska lätt och det blev komplicerat att hålla reda på fienden.

Storyn då? Den var... Mysig? kan man säga så? Det fanns i alla fall en genomtänkt historia och det var lätt att följa handlingen. Samtidigt finns det en del utamaningar i de "side quests" som fanns. och nej, jag har verkligen inte klarat alla xD Att man också under tiden kan samla på sig filmsnuttar och andra guldklimar som fungerar som ett extramaterial var ju lite roligt. Om jag inte fått ut något annat av spelet, så har jag i alla fall lärt mig lite om disney som jag tidigare inte visste. Det borde ju ändå räknas som något?


Mary Stayed Out All Night

Titel: Mary Stayed Out All Night

AKA: Marry Me, Mary,
Maerineun Oebakjoong,
매리는 외박중

Ep: 16
År: 2010
Skådespelare: Moon Geun Young, Jang Geun Suk



Jag började nån gång runt i november följa serien Mary Stayed Out All Night. Det sändes två avsnitt i veckan och några fansub-grupper fixade på bara några dagar textning till den. Men sen åkte jag bort under jul och fick aldrig se slutet. Nu har jag äntligen gjort det och tyckte det var dags att skriva om serien här ^_^

Serien handlar om en tjej, Wi Mae Ri (Moon Geun Young), som är en glad och positiv människa trots att hon är fått sluta skolan och är van att hennes far alltid sätter dem i klistret. Hon råkar en kväll nästan köra på en musiker vid namn Kang Moo Kyul (Jang Geun Suk) och de börjar lära känna varandra. Samtidigt har Mae Ri's pappa träffat på en gamal vän och de två männen börjar göra upp planer att gifta ihop sina barn. Mae Ri som inte vill gifta sig med en man hon inte älskar, ber Moo Kyul att lådsas vara hennes man. Planen låter enkel men flera händelser drar alla tre parter längre ner i bekymmer.

Känslan i serien är ofta välldigt mysig och lätt trots de olika bekymren. Det är en känsla som jag ofta får av koreanska serier. Kanske är det lite därför som jag älskar den här serien så mycket? Inte blir det ju sämre av att Jang Geun Suk spelar en av huvudrollena ;D

En enkel, romantisk och humoristisk serie skulle jag nog kalla den. Och bra är den! Med en massa mysig musik som jag verkligen måste lägga vantarna på <3


Sushi Cat

Häromdagen fick jag ett meddelande på Facebook från mina vänner på Gotland. de länkade ett spel som de trodde jag skulle tycka om. Jag bara älskar det!!!

Det heter Sushi Cat och går helt enkelt ut på att man ska mata en katt med sushibitar genom att sikta bra. Enkelt koncept som många små onlinespel, men sjukt sött :3





Här hittar ni spelen:

Sushi Cat

Sushi Cat 2


The Traveller - Vandraren

De senaste dagarna har jag praktiskt taget sträcktläst boken Vandraren (The Traveller på engelska). Boken är skriven av John Twelve Hawks och känns lite som en blandning mellan ett Dan Brown-äventyr och Science Fiction.

I vanliga fall har jag inte så mycket till över för SF utan tycker bra mycket mer om renodlad fantasy. Men i den här formen är det otroligt intressant och spännande.

Boken utspelar sig i den närmare framtiden och en av de två stora huvudpersonerna är Gabriel, en man som kanske är född med färdigheten att kunna bli vandrare, alltså att med själen kunna vandra mellan de olika världarna, eller verkligheterna om man så vill. Och så har vi Maya som är upptränad till att vara en harlekin. Harlekiner är tränade från barnsben att slåss och strida och är ofta livvakter åt vandrare. Maya vill egentligen inte behöva följa sin harlekin-framtid utan skulle helst vilja leva som en vanlig människa. Men en del händelser drar ändå dessa båda personer samman.

Det finns nämligen ett hemligt brödraskap (lite Dan Brown här va?) som vill övervaka och styra hela samhället. Men både vandrare och harlekiner går helt emot deras ändamål och självfallet försöker de röja dem ur vägen. Gabriel och Maya är två av de få som fortfarande finns kvar. Och plötsligt är det inte bara en kamp om liv och död, det är även en strid för människors frihet.

boken är på strax över fyrahundra sidor men den känns aldrig lång. Det är ett ständigt äventyr samtidigt som det "vetenskapliga" ger den ett djup som man ibland måste kämpa för att helt hänga med och förstå. Vissa gånger blir man nästan förlamad och paranoid av brödraskapets kraft att kontrollera och styra, andra gånger blir man bara förväntansfull av vad som ska hända. Det enda jag ångrar med att läst den är att jag läst den på svenska. Jag tror att upplevelsen blivit ännu bättre på engelska. Nästa del i serien kommer köpas på engelska.

RSS 2.0