Dec. 19, 2010

Det här med bloggandet har avstannat något. Mest för att jag haft så sjukt mycket att göra de senaste veckorna. Nu är det snart jul, vilket jag trots alla problem och tråkigheter som skett, ser fram emot!

Min närmaste framtid:

Söndag - träffa Sara?, Städning, Bingolotto med J-chan
Måndag - Praktik, middag/fika hos farmor + julklappar
Tisdag - Möte med M-L, planka teknistshowen, mini-julafton med familjen, resa till Katrineholm
Onsdag - jobbsök?
Torsdag - ?
Fredag - Julafton

Vi får se hur mycket aktivitet det kommer vara här under den tiden? Kommer antagligen inte ha datorn med till Katrineholm... men uppdaterar väll så småningom.

Queen of Shadows

Titel: Queen of Shadows
Författare: Dianne Sylvan

Jag har åter igen hittat mig en vampyrbok som jag verkligen gillar. Redan från början kan jag meddela att historien är bra mycket mer vuxen än Twilight, vilket alla tydligen tänker på så fort det handlar om vampyrer nu för tiden.

boken handlar om en kvinna som heter Miranda. Miranda är inte som alla andra, hon har en magisk kraft som gör att hon genom musik kan förmedla och läsa känslor. när hon från början upptäckte att hennes musikaliska begåvning kunna användas för sådant tyckte hon det var både spännande och roligt. Utan ansträngningar kunna hon få publiken att skratta eller gråta bara igenom att tänka tanken när hon spelade. Men snabbt insåg hon också att kraften var förödande för hennes egen del. andra människors känslor började ta över henne och det fanns inget hon kunna göra för att stoppa dem.
Miranda blev en tillbakadragen och folkskygg människa, rädd för sina medmänniskor för det kaos de skapar inom henne, och de hemligheter de bär. Hemligheter som hon ofrivilligt delar.

Efter en del fruktansvärda händelser, där Miranda hänger på randen mellan liv och död, möter hon en man vid namn David Solomon. en man vars tankar hon inte kan höra. en man som kan skärma av henne från störtfloden från alla andra. En man som inte är en man.  Innan Miranda vet ordet av, är hon indragen i en otrolig soppa. En soppa av vampyrpolitik och krig.

Historien börjar på ett sätt och avslutas på ett helt annat. Det spelar ingen som helst roll. När man väl börjat läsa sugs man in i storyn och man är närmast manisk för att ta sig igenom de nära nog 400 sidorna. Som jag tidigare nämnde är det en relativt vuxen vampyrhistoria, där vampyrerna faktiskt dricker blod. Trots det finns de vanligaste vampyrromantiksellementen med.

för mig var det en väldigt bra ballans av fantasyäventyr i nutidsstuk och romantik även om vissa efterlängtade scener för min del kom lite olämpligt. Det fanns även vissa tillfällen man skrattade riktigt gott. Att vampyrer kan vara så roliga ibland?  Jag vill verkligen ha fler böcker av Dianne Sylvan, men kommer få vänta fram emot juli nästa år... Dock utlovas det vara mer action i den kommande boken (ShadowFlame) vilket jag faktiskt ser fram emot.

I alla fall, sammanfattningsvis vill jag rekommendera boken till alla som gillar vampyrhistorier. Förvänta er kanske inget mästerverk på en gång, utan snarare väldigt god underhållning med potential att bli en helt otrolig serie.


Dec. 7, 2010

Oj oj, här stod det still! Kan bero på att jag senaste tiden haft lite olika att göra och jag inte hunnit avsluta någon serie eller något. Men kom just på att jag läst ut en trevlig bok som faktiskt kan passa in här ^__^ Och det är ju betydligt roligare att skriva en recension än att leta jobb. Tycker jag kommer få tillräckligt med arbetsförmedlingen att göra imorgon när jag ska dit på föreläsning, samt fixa underskrift på papper och greja.

när vi ändå är inne på det, kan jag berätta för er som är intresserad att jag kommer påbörja en praktik nu på torsdag. Jag ska hjälpa en högstadielärare att undervisa. Det är roligt att äntligen ha något att göra samt att faktiskt få prova på vad det här med lärare innebär. Dock är det ju lite tråkigt att jag inte fått något riktigt jobb än. Dessutom är jag nervös, tänk om alla ungarna bara är elaka? xD Ähh, det tror jag väll inte. Det här ska nog gå bra ska ni se!

RSS 2.0