Buffy the Vampire Slayer & Angel

Jag har ägnat hela våren åt att kolla på dessa två serier och jag blev klar för någon månad sedan. Om man letar efter fantasy-serier inrirktad på ungdomar kommer man aldrig komma ifrån dessa två. Personligen hade jag sett stora delar av Angel tidigare men Buffy the Vimpire Slayer var helt ny. Lite bakvänt med tanke på att Angel är en spin-off av Buffy men jag hade inte de rätta kanalerna på tv.

Hur är det med karaktärerna då?
Buffy är cool, en tjej som slåss mot vampyrer och andra ondingar innan hon ens kan kallas kvinna. JAg kan också förstå varför killar tycker hon är het. hon är blond, smidig och har snabba komentarer till allt. Dock tycker jag att hon ibland kan bli för fjantig faktiskt. Inte alltid men ibland.

Angel (bilden till vänster ovan) var min favorit när jag var yngre, kanske för att han just går runt med det där mörka som jagar honom. Han är dömd till att aldrig bli helt lycklig, så istället lever han för att hjälpa andra. det här mörkret skulle göra sig fruktansvärt bra o en bok, så finns det någon som skriver bra, skriv om det! jag lovar att i alla fall jag gärna läser. I Buffy är hans karaktär inte helt utvecklad, men han får verkligen vingar (inte bokstavligt) i Angel. Att det är David Boreanaz som spelar Angel kanske bidrar till att jag gillar karaktärern, för jag måste erkänna, David är het! Dock gillar jag honom bättre i Bones och då inte bara för att han blivit lite äldre xD

Spike (bilden till höger ovan) är för tillfället min absoluta favorit i både Angel och Buffy. Han är cool och ond och god på samma gång! Att han har mer badboy-attityd än vad Angel har kanske också är en bidragande faktor. Men han har sina känsliga och mjuka sidor också vilket jag faktiskt gillar. Han får en djupare karaktär på det sättet.

"The scooby-gang"
som de kallas, förekommer i någon mån i både uffy och Angel. Även om själva namnet är taget från Buffy. I Buffy är gänget Xander, Willow och Giles. Dessa tre är liksom grunden, sedan tillkommer Anya dawn och Tara med flera. Xander är sjukt rolig på så gott som hela tiden men han är oftast inte den rörande faktin, i alla fall inte i början. I de senare säsongerna får Xander mer spelrum. Det är trots han som faktisk alltid iaktar, som förstår sig på människorna omkring. Hans gladlynta och skämtande yttre döljer lite det faktum att det är han som faktiskt på något sätt är navet i hela gänget. I Angels eget Scooby-gang återfinns Cordelia och Wesley som båda från början kommer från Buffy.

Willow, som visar sig vara en mäktig häxa är till skillnad från Xander en mer drivande karaktär. Hon får ofta rycka ut för att med någnn förtrollning hjälpa till att lyckas med de små questen. för att inte nämna onda Willow!
Willow precenteras från början som en lite udda tjej som är duktig i skolan men som inte har särskillt många vänner. Även om hon senare utvecklas och får lättare att handskas med människor och faktiskt blir rätt häftig när hennes självförtroende växer i samma takt som hennes krafter behåller hon ändå lite av den där försiktiga skolflickan, något som jag tycker är riktigt riktigt bra ^_^

Giles är Buffys "watcher" alltså en form av lärare och guide till hennes nya krafter. giles är en lite torr läslus från england och Buffy och hennes tonårsvänner driver ofta med honom för det. Trots detta är han viktig för att de ska kunna utväcklas. Det är han som slutligen lär Buffy att helt stå på egna ben, berädd på att hennes öde kommer komma varken hon vill det eller inte.

De andra karkatärerna tänkte jag inte nämna eftersom jag tycker ni ska se serierna, och ser ni inte serierna så är det i vilket fall orelevant att berätta om dem xD Men som ni kanske förstått så bygger de på lika mycket humor som action, speciellt Buffy. Buffy är känd för sina ordlekar som faktiskt ofta får en att skratta högt mitt inne i något spännande. På det hela taget är det en underbar serie men jag bara älskar avsnittet Once more, with feeling vilket är ett musikalavsnitt och ganska olikt resten av serien, trots det har de fått med så sjukt mycket av de känslor man tidigare bara anat bakom karaktärerna. För att inte säga hur sjukt roligt det var att se Spike sjunga Rest in Peace. Det är och förblir i mitt minne.

mer info finns på IMDb

Videon är ett sammaklipp från Once more with feeling. För musiken på spotify: Sarah Michelle Gellar – Buffy the Vampire Slayer - Once More, With Feeling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0