The Social Network

Japp. Ikväll var jag på bio igen. Förstår egentligen hur jag lyckas skrapa ihop pengar till det? men något skoj måste man ju få göra.

Filmen var bra och faktiskt väldigt mycket som jag förväntat mig. Det var ju inte en actionfyld komedi och inte heller ett tårfullt drama. Det var bara en film om en kille och en idé som förändrade hans liv. Precis vad filmen utlovade på förhand. Och visst var det intressant att få höra hur Facebook kom till, en sida vi idag inte blir förvånade så fort vi hör medlemsantal och hur mycket pengar sidan drar in per år. visst, man får ha med i beräkningarna att historien är lite ändrad för att passa en filmatisering. men samtidigt, sådana här "spelfilmsdokumentärer" är väldigt underhållande samtidigt som de faktiskt är allmänbildande på en annan nivå än vanlig spelfilm.

En av de största geniala sakerna med filmen var dess rappa dialoger och kommentarer. Man virrar bort sig och in i det hela. Man förstår inte allt vad de säger, speciellt när man själv inte kan knacka kod, men det behövs inte. Man får en annan sorts förståelse. Inte heller hänger man alltid med när flera olika samtal eller ämnen diskuteras samtidigt. Det gör inget heller. De snabba replikerna och rappa kommentarerna, snabba hoppen i handlingen och genialiteten som finns bakom varenda scen gör filmen till något extra. Något lite anorlunda. Något speciellt.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0