The Last Airbender

Jag var på bio idag tillsammans med två glada flickor. Målet för besöket var att se om The Last Airbender var lika dåligt som man själv befarat och som alla andra sa. Svaret är  nog ja.

Jag gillar verkligen den tecknade serien, den har allt man vill ha av en serie. Strider, kärlek och humor (för att inte glömma; en sammansatt story). samtidigt passar den många i alla åldrar. Den blir aldrig för barnslig och inte heller för allvarlig för att vissa inte ska vilja se den.

Det jag vill komma till genom att säga detta är att förklara att serien har potential som gör att man faktiskt skulle kunna få en riktigt bra film. Dock blev det inte riktigt så...

För det första, skådespeleriet: Jag gillade inte de flesta skådespelarna och det om något bäddar för en dålig upplevelse. Killen som spelar Aang känns för barnslig för att kunna ge inspirerande tal och ta på sig rollen som "The Avatar". Tjejen som spelar Katara var bara en dålig skådespelerska och han som spelar prins Zuko hade nog utseendet emot sig för att tilltala mig personligen. Dock lyckas han i alla fall få fram den press och sorg som prins Zuko har över sig.
Två som jag inte hade så mycket emot var Sokka och prinsessan Yue. Han för att han fått tag på sin karaktär även om de utelämnat hans skeptiska sida och de olyckor han alltid utstår (att jag sedan inte på en gång la märke till att det var Twilight-Jasper skyller jag på frisyren xD). Prinsessan gillar jag mest för att hon var sjukt fin, speciellt håret. Och för att hon var en av de få som klarade skådespelandet rätt bra.

För det andra, historien: Visst, de håller sig någolunda till den ursprungliga historien men de stressar främst igenom allt. Ungefär:
vi träffade en främling
- >
hängde på honom utan ånger eller eftertanke
- >
bestämde oss för att få igång en revolt
- >
lyckas
- > nordfolket välkomnar oss, och kriget vi för med oss med öppna armar
- >
slutstrid
- >
slut

Inga riktiga förklaringar ges (förutom vem "The Avatar" är). Ingen eftertanke. Inget mellanspel/paus. Allting bara stressas igenom som om det bara är slutstriden som faktiskt kan ge något åt historien. Den tecknade serien har mer djup än så. Självklart kan det bero på att den är uppdelad på många mindre bitar i sina avsnitt och man lättare förstår allt då. Men det är vid sådana tidpunkter det faktiskt är ok att ändra grundhistorien bara för att ge filmen ett till lager. Man hinner ju knappt se att Aang sörjer sin familj/vänner innan det blir relevant.
Självfallet får man tänka på att det är en film med rätt låg budget och som främst riktar sig till yngre åldrar. Men samtidigt skulle man faktiskt med rätt lätta medel kunna göra förändringar som skulle vara positiva för resultatet.


Trots mina klagomål så finns det några saker jag tyckte var helt okej i filmen i alla fall. En av favoritscenerna är den lilla kärleksscenen mellan Yue och Sokka och sedan prinsessans offer. Det var rätt fint och gav mig ett litet fladder i magen (jag vet, jag är en obotlig romantiker <3 ).

På den positiva sidan ligger också en del av effekterna. Jag vill inte säga att allt var bra, ibland kändes det bara som mjölkning av alla rörelser följd av flygande eldbollar och vatten. Men scenen med vågen blev i alla fall intressant. Verkligen en sån där avgörande scen som behövs i en bra slutstrid (och relativt bättre än en del annat).

Som nummer tre (dock inte sämst) var musiken. De har i alla fall lyckats med något :D

Vad skulle jag ge filmen då? Det är svårt det här med betyg, jag är oftast för snäll och positiv. I det här fallet drar jag nog till med ett 2/5 i alla fall... Ni får säga vad ni vill!

BTW: det var roligt att gå på bio även om filmen inte var någon höjdare så kvällens betyg skulle nog vara en fyra. Jag behöver inte mycket för att vara road i alla fall ^___^




+ kärleken, effekterna av vattnet, musiken

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0