Hush, hush

Jag läste idag ut boken Hush, hush skriven av Becca Fitzpatrick. För mig var det en bok som har rätt mycket lika stil som Twilight-böckerna fast på ett bättre sätt. Det är en ungdomsbok i fantasy/romantik-genrerna men med ett bättre fantasy-känsla än Twilight som visade sig ha väldiga antiklimax när höjdpunkterna egenentligen skulle utspela sig.

boken handlar om en tjej vid namn Nora. Hon lever ett vanligt liv med de flesta problem tonåringar har. En dag bestämmer hennes biologilärare att Nora och hennes bästa vän Vee pratar för mycket på lektionerna och att det är dags att byta platser i salen. Nora hamnar bredvid den konstiga och lite läskiga killen Patch och blir tvungen att jobba tillsammans med honom. Patch går alltid klädd i svart och han visar aldrig vad han tycker och tänker. Han är helt enkelt en människa helt klädd i hemligheter. Nora bestämmer sig för att ha så lite med honom som möjligt, men vissa händelser gör ändå att hon blir tvungen att ta reda på mer om honom. Fast har det egentligen med händelserna att göra eller helt enkelt hur hans leende får henne att känna?

när Nora listar i Patch liv uppdagas också sanningen om henne själv. Hon blir inkastad i en övernaturlig strid av änglar och fallna änglar som utspelar sig mitt i allt normalt. Det är inte åter igen en vampyrhistoria. Jag menar då inget dåligt med vampyrer, vissa historier kan vara helt otroliga. Men det har blivit rätt mycket av det på sista tiden och det känns lite nyskapande med änglar istället. Dock måste man se boken för vad den är, en ungdomsroman och ingen high fantasy, så självfallet kan man inte förvänta sig för höga grader av detta.

Becca Fitzpatrick har lyckats skapa en ballans mellan fantasyn och tonårskärleken som gör att jag faktiskt längtar tills bok två kommer ut på pocket så jag har råd att köpa den. Hush hush har för övrigt kommit ut på svenska också men jag rekommenderar ändå folk att läsa den på engelska, det låter mycket bättre. Det finns en risk att det mesta kan låta löjligt översatt på svenska.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0